Bulan Rejab,
Sya`ban dan Ramadhan mempunyai kedudukan yang tersendiri di kalangan umat
Islam. Apalagi ada yang mengaitkan dengan hadith Rasulullah SAW. Antara yang
paling populer adalah hadith:
“Rejab Bulan Allah, Sya`ban bulan-ku dan
Ramadhan bulan umat-ku”.
Pandangan ulama menegai hadith ini:
Al-Hafidh al-Iraqi
dalam Syarh al-Tirmidhi berkata: Hadith yang sangat lemah dari hadith-hadith
mursal riwayat Hasan. Hadith ini diriwayatkan dalam kitab al-Targhib wa
al-Tarhib oleh al-Asfahani dan Mursalah Hasan, tidak terdapat di kalangan ulama
Hadith dan tidak sah hadith-hadith berkaitan dengan kelebihan bulan Rejab satu
hadith pun.
Dalam Tabyin
al-Ujab fima Warada fi Rejab, Imam Ibn Hajar ada menyebut yang hadith
ini diriwayatkan oleh Abu Bakr al-Naqash dan sanadnya bertindih, tidak diketahui
yang Alqamah ada mendengar hadith ini dari Abu Said. Al-Kasaii yang disebut
dalam sanad tidak dikenal siapa orangnya, pertikaian pada sanadnya tertumpu
kepada al-Naqash.
Al-Dhahabi dalam al-Mizan
menyebut yang al-Naqash adalah lemah dan matruk al-Hadith. Al-Khatib
al-Baghdadi dalam Tarikhnya menyebut yang beliau dituduh memalsukan hadith dan
hadith-hadithnya riwayatnya adalah munkar.
Al-Hafidh Talhah bin Muhammad bin Jaafar
berkata yang al-Naqash berbohong dalam meriwayatkan hadith.
Al-Barqani berkata:
Setiap hadithnya adalah munkar dan al-Kisaii yang terdapat dalam sanad hadith
ini tidak dikenali.
Imam al-Suyuti
dalam al-Jami` al-Shagir berkata hadith ini adalah dha`if, diriwayatkan oleh
Abu al-Fath bin al-Fawaris dalam al-Amali dari al-Hasan secara
Mursal.
Al-Ajluni dalam
Kasf al-Khafa` (1/433) berkata: Diriwayatklan oleh al-Daylami dan lain-lain
dari Anas secara marfu` akan tetapi Ibn al-Jawzi menyebutnya sebagai mawdhu`
(palsu) dari beberapa jalan riwayatnya, begitu juga al-Hafidh Ibn Hajar dalam
Tabyin al-`Ujab..
Al-Munawi dalam
Faidh al-Qadir (4/24) berkata: hadith ini diriwayatkan oleh al-Daylami dalam
Musnadnya, hadith ini dimasukkan oleh Ibn Al-Jawzi dalam al-Maudhu`at iaitu dari khabarkan yang merupakan
pendustaan kepada Nabi SAW, al-Kisaii tidak dikenali, manakala al-Nuqash
dituduh berdusta. Ibn Iraq juga memuatkan hadith iini dalam al-Tanzih
Hadith ini telah didha`ifkan oleh Imam
al-Suyuti dan juga Syeikh al-Albani.
No comments:
Post a Comment