Friday, January 29, 2010

PERANAN ILMUAN DALAM PEMBANGUNAN UMAT

Siapa ilmuan Islam?Ilmuan Islam atau ulama adalah orang-orang yang berilmu, secara khususnya ilmu berkenaan Islam. Ilmuan Islam atau ulama adalah pewaris Nabi. Ini bererti mereka bukan sahaja golongan manusia yang mempunyai ilmu agama dan mengajar ilmu tersebut kepada orang ramai, tetapi perlu memiliki ciri-ciri tertentu bagi melayakkannya dirinya menjadi pewaris para Nabi. Ciri utama yang perlu ada pada diri seorang ulama adalah ketaqwaan. Inilah yang membezakan antara ilmuan islam atau ulama dan seorang orientalis yang mengkaji kerana kedua-duanya memiliki ilmu dalam bidang agama. Firman Allah s.w.t.: "Hanya semata-mata yang takut kepada Allah daripada kalangan hamba-Nya ialah Ulama." (Al-Fathir: 28) Ciri kedua seorang ilmuan Islam atau ulama ialah beliau mestilah mempunyai ilmu yang mendalam tentang Islam dan pengetahuan umum dalam cabang-cabang ilmu yang lain. Hanya dengan ilmulah seseorang boleh memimpin ummah dan dengannya mereka mendampingi masyarakat. Apabila dikatakan ilmuan Islam sebagai pewaris Nabi, maka ilmu yang ditinggalkan para Nabi dan Rasul, iaitu al-Qur'an dan as-Sunnah, harus menjadi teras dalam kehidupannya. Ini amat penting kerana seorang ulama mestilah boleh berijtihad dalam hal-hal yang berkaitan kehidupan seharian manusia. Ciri ketiga ulama adalah menyampaikan da'wah Islam. Bersesuaian sebagai waris Nabi, peranan ulama adalah menyampaikan ajaran Islam sebagaimana peranan yang dimainkan oleh Nabi Muhammad s.a.w. bukannya mengasingkan diri di pejabat-pejabat, di tempat-tempat mereka bertugas atau dimihrab. Dari sudut keutamaan di sisi Allah s.w.t., seorang yang terjun berjihad di tengah-tengah masyarakat untuk berda'wah dan berhadapan dengan ancaman dan kecaman, lebih mulia berbanding seorang ahli sufi yang menyendiri. Abdullah bin Mubarak telah menegur sahabatnya Fudhayl bin Iyadh yang banyak menghabiskan masanya beribadat di Masjid Haram dan Masjid Nabawi. Imam Hassan al-Banna menegaskan mereka yang berjihad lebih sufi daripada ahli sufi kerana mujahadahnya lebih. Kiyai Haji Irfan Zidni (salah seorang pimpinan Nahdatul Ulama Indonesia) menyatakan bahawa jika ulama hanya bertahan di institusi pengajian tinggi untuk mengajar ilmu tetapi tidak memimpin umat, maka beliau belum boleh digolongkan sebagai ulama pewaris Nabi. Sabda Rasulullah s.a.w. yang bermaksud: "Perumpamaan para ulama di muka bumi seperti bintang-bintang di langit yang memberi petunjuk kepada musafir dan pelayar di waktu malam, apabila terlindungnya bintang tersebut mereka akan terpinga-pinga kehilangan petunjuk."(Hadith iwayat Imam Ahmad). Ciri terakhir seorang ulama adalah dia mesti berani mempertahankan yang benar, amar ma'aruf dan nahi munkar. Ciri terakhir inilah yang membezakan ulama sebenar daripada ulama as-su' atau ulama jahat, seperti yang dicatat oleh Imam al-Ghazali dalam Ihya Ulumuddin
Di dalam masyarakat Islam, peranan ilmuan adalah luas dan mereka merupakan orang yang bertanggungjawab dalam membawa sesebuah masyarakat Islam dan negara ke destinasi yang diredhai oleh Allah dalam usaha membangunkan tamadun Islam. Di dalam Al-Quran terdapat banyak ayat yang mengandungi pengertian bahawa ulama’ itu adalah orang-orang yang mengetahui darihal agama. Di antara ayat-ayat yang dimaksudkan itu ialah:
"Maka hendaklah kamu bertanya ahli dhikr (ahli-ahli kitab yang terdahulu) sekiranya kamu tidak tahu"
(Surah an-Nahl: 43)
"Dan contoh-contoh itu Kami (Allah) bawakan kepada manusia dan tidak (ada orang yang) mengetahuinya melainkan orang-orang alim"
(Surah al-Ankabut: 43)
" Katakanlah (wahai Muhammad) adakah sama orang-orang yang tahu dan tidak tahu? Demi sesungguhnya orang-orang yang (sentiasa) ingat (kepada Allah) ialah orang yang mempunyai akal (berilmu)"
(Surah az-Sumar: 9)
Kekeliruan ummah dalam perpecahan umat Islam akan terus berlaku dan bertambah tenat sekiranya para ilmuan Islam gagal memainkan peranannya. Ulama’ disamping ikhlas, amanah dan berani demi kebenaran. Perlu juga pro aktif dalam menghadapi dan menanggani perkembangan semasa umat yang kadangkala begitu mencabar keimanan seseorang Islam. Tugas seorang ulama’ adalah menyebarkan ilmu agama kepada seluruh umat dan memberitahu apakah fungsi sebenar ulama’ mengikut ajaran Islam. Sekaligus menjadi agen pengerak masyarakat sepenuh masa bukannya pegawai atau eksekutif yang membataskan dirinya dengan waktu pejabat sahaja.
Bijak pandai agama bertanggungjawab memberikan gambaran gambaran sebenar Islam yang syumul,progresif dan dinamik, syumul. Menggabungkan kebahagiaan dunia dan akhirat. Ulama’ dan cendekiawan Islam mestilah bangun menyedarkan seluruh umat Islam akan tanggungjawab dan peranan mereka di muka bumi ini.
Ianya merupakan satu kefarduan berdasar nas-nas al-Qur`an dan hadith. Antaranya:
﴿ قُلْ هَـذِهِ سَبِيلِي أَدْعُو إِلَى اللَّهِ عَلَى بَصِيرَةٍ أَنَاْ وَمَنِ اتَّبَعَنِي وَسُبْحَانَ اللَّهِ وَمَآ أَنَاْ مِنَ الْمُشْرِكِينَ﴾ ( يوسف :108].
Imam al-Tabari dalam mentafsirkan ayat ini menyebut:
(سَبِيلي وطريقتي ودعوتي أدْعُو إلى اللّهِ وحده لا شريك وله علـى بَصِيرَةٍ بذلك، ويقـين علـم منـي به، وَيدعو إليه على بصيرة أيضا مَن اتَّبَعَنِـي وصدّقنـي وآمن بـي).
﴿ وَالْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتِ بَعْضُهُمْ أَوْلِيَآءُ بَعْضٍ يَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَر ﴾ [ التوبة :71]

Ayat ini menunjukkan yang berdakwah itu wajib ke atas setiap Muslim tanpa mengira jantina kerana ia termasuk dalam menyuruh ma`ruf mencegah mungkar.

﴿وَمَا كَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنفِرُواْ كَآفَّةً فَلَوْلاَ نَفَرَ مِن كُلِّ فِرْقَةٍ مِّنْهُمْ طَآئِفَةٌ لِّيَتَفَقَّهُواْ فِي الدِّينِ وَلِيُنذِرُواْ قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُواْ إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ﴾[التوبة :122]
Ibubapa Muslim telah berusaha menghantar anak-anak mereka untuk mengutip ilmu ke pelbagai institusi pendidikan Islam, yang nantinya apabila selesai, mereka akan bertanggungjawab melaksanakan tugas inzar yang disebut dalam ayat di atas. dan berapa ramai yang telah bergelar siswazah dan mempunyai pendapatan tetap. Apakah mereka telah melaksanakan tanggungjawab tersebut?
﴿وَلْتَكُن مِّنْكُمْ أُمَّةٌ يَدْعُونَ إِلَى الْخَيْرِ وَيَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَأُوْلَـئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ﴾[ آل عمران :104]
Tanpa mengabaikan pandangan ulama dan para muffasir terhadap perkataan (من) yang tersebut dalam ayat di atas. Namun perbedaannya terbatas dalam menentukan status kefardhuannya sahaja samada fardhu `ain atau fardhu kifayah. Apapun ia tetap merupakan satu tuntutan berdasarkan kemampuan masing-masing.
Antara dalil dari hadith Nabi (s.a.w.) yang menjelaskan yang ianya merupakan kewajipan adalah dorongan Nabi (s.a.w.) supaya melakukan (4M).

عن أَبي سَعِيدٍ قال سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُولُ : " مَنْ رَأَى مِنْكُمْ مُنْكَرًا فَلْيُغَيِّرْهُ بِيَدِهِ فَإِنْ لَمْ يَسْتَطِعْ فَبِلِسَانِهِ فَإِنْ لَمْ يَسْتَطِعْ فَبِقَلْبِهِ وَذَلِكَ أَضْعَفُ الإِيمَانِ"[1](1).
menyuruh ma`ruf mencegah munkar merupakan penyelamat umat dari azab Allah. Masyarakat yang telah diumpamakan dengan sebuah kapal oleh Rasulullah (s.a.w.).
عن النُّعْمَانَ بْنَ بَشِيرٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمَا عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ : " مَثَلُ الْقَائِمِ عَلَى حُدُودِ اللَّهِ وَالْوَاقِعِ فِيهَا كَمَثَلِ قَوْمٍ اسْتَهَمُوا عَلَى سَفِينَةٍ فَأَصَابَ بَعْضُهُمْ أَعْلَاهَا وَبَعْضُهُمْ أَسْفَلَهَا فَكَانَ الَّذِينَ فِي أَسْفَلِهَا إِذَا اسْتَقَوْا مِنْ الْمَاءِ مَرُّوا عَلَى مَنْ فَوْقَهُمْ فَقَالُوا لَوْ أَنَّا خَرَقْنَا فِي نَصِيبِنَا خَرْقًا وَلَمْ نُؤْذِ مَنْ فَوْقَنَا فَإِنْ يَتْرُكُوهُمْ وَمَا أَرَادُوا هَلَكُوا جَمِيعًا وَإِنْ أَخَذُوا عَلَى أَيْدِيهِمْ نَجَوْا وَنَجَوْا جَمِيعًا "[2](2) ، وفي رواية بلفظ : "إن الناس إذا رأوا الظالم ولم يأخذوا على يديه أوشك أن يعمهم الله بعقاب من عنده"[3](3) .
Kebinasaan tetap menimpa walaupun ada orang yang baik-baik berdasarkan Hadith Zainab.
عن زينب بنت جحش رضي الله عنها أنها سألت رسول الله صلى الله عليه وسلم فقالت له: يا رسول الله، أنهلك وفينا الصالحون؟ قال: "نعم إذا كثر الخبث"[4](4)،
Namun al-Qur`an menjelaskan kewujudan para muslih akan dapat menghindari kemusnahan itu. Firman Allah:
﴿ وَمَا كَانَ رَبُّكَ لِيُهْلِكَ الْقُرَى بِظُلْمٍ وَأَهْلُهَا مُصْلِحُون ﴾[هود :117]
Dakwah adalah nasihat dan nasihat adalah agama itu sendiri.
عَنْ تَمِيمٍ الدَّارِيِّ أَنَّ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: " الدِّينُ النَّصِيحَةُ قُلْنَا لِمَنْ قَالَ لِلَّهِ وَلِكِتَابِهِ وَلِرَسُولِهِ وَلأَئِمَّةِ الْمُسْلِمِينَ"[5](7).

CIRI-CIRI SERTA PERANAN ILMUAN ISLAM:1. Mereka melaksanakana satu tugas yang paling mulia iaitu mengajak manusia kejalan Allah.

﴿ وَمَنْ أَحْسَنُ قَوْلاً مِّمَّن دَعَا إِلَى اللَّهِ وَعَمِلَ صَالِحاً وَقَالَ إِنَّنِي مِنَ الْمُسْلِمِينَ ﴾ [ فصلت:33]،
“Dan tidak ada yang lebih baik perkataannya daripada orang yang menyeru kepada (mengesakan dan mematuhi perintah) Allah, serta ia sendiri mengerjakan amal yang soleh, sambil berkata: “Sesungguhnya aku adalah dari orang-orang Islam” (yang berserah bulat-bulat kepada Allah)!”
Sahal bin Saad berkata kepada Ali bin Abu Talib kwj:
" فَوَ اللَّهِ لأَنْ يَهْدِيَ اللَّهُ بِكَ رَجُلاً وَاحِداً خَيْرٌ لَكَ مِنْ حُمْرِ النَّعَم ِ "[6](8).



2. Pemegang amanah Allah dan RasulNya.

”Ulama’ itu pewaris sekelian para Nabi” (H.R Ibnu Nadjar dari Anas r.a. Hassan)

Ternyata tugasnya bukan mudah, ringan dan senang. Namun dengan ilmu yang diperolehi dari Allah akan sedikit sebanyak membantu ilmuan Islam itu meunaikan kewajipan dan melaksanakan amanat itu kepada yang berhak menerimanya. Kalau ia dikira khianat. Bapak Muhammad Natsir, Tokoh Islam Indonesia yang terkenal menyatakan yang ulama’ adalah tempat umat menaruh kepercayaan.3. Mejadi ikutan masayarakat dalam pengamalan dan penghayatan Islam.
Ini memerlukan kefahaman yang jelas dan memiliki citra yang penuh wibawa. Mereka juga dekat dengan masyarakat dan senang didekati oleh mereka. 4. Ilmuan Islam adalah kombinasi ulama dan da`ie sekaligus.

Dalam sejarah perkembangan Islam tidak pernah dikenali pemissahan diantara keduanya. Para sahabat r.a bukan sekadar alim tetapi juga merupakan dai’ yang mengajak manusia kejalan Allah s.w.t.

PROSES MEMPERKASAKAN ILMUAN ISLAM.Sheikh Said Hawwa telah menggariskan langkah-langkah kearah pemerkasaan ilmuan daii ini. Iaitu:i) Megeluarkan golongan Pendakwah dan Ulama’ daripada akhlaq-akhlaq masyarakatnya dan daripada lingkungannya yang jelek kepada akhlaq mukmin yang sejati. Sehingga mereka menjadi contoh teladan yang murni dalam masyarakat.ii) Melatih mereka untuk bertanggungjawab dengan kata-katanya kerana setiap kata-kata mereka adalah bernilai dan membina. Mampu pula merubah masyarakat dengan kata-kata tersebut .iii) Mentarbiyyah mereka dengan didikan yang sesuai dengan matlamatnya, serta memberi pengetahuan dengan matlamat yang hendak dicapainya.iv) Membina watak mereka itu sehingga ia mampu mengambil (membuat) keputusan yang bijaksana.v) Melatih mereka supaya tunduk kepada keputusan syura walaupun bercanggah dengan pendapat mereka sendiri. Melibatkan mereka dengan Jamaah Islam adalah sebahagian daripada kaedah dalam perjuangan Islam yang sebenar.vi) Melatih mereka supaya boleh berbincang dengan bijak serta mengajar mereka bagaimana membentangkan pendapat dan berhujah.vii) Mengajar mereka bagaimana mengambil pengajaran daripada kritikan-kritikan dan menukarkannya menjadi cadangan-cadangan yang membina.viii) Menjelaskan kepada mereka perbezaan di antara pemikiran yang membina dan pemikiran yang meruntuhkan, kerana betapa mudahnya meruntuhkan dan sukarnya membina.ix) Mengajar mereka bagimana untuk memajukan yang sedia ada, mewujudkan dan tidak ada, serta memperingatkannya bahawa mudahnya meruntuhkan yang sedia ada dan sukarnya membina yang tiada.x) Melatih mereka bagaimana mengambil pengajaran daripada sesuatu yang berada di sekitarnya untuk sampai kepada matlamat pembinaannyaIni merupakan proses yang berterusan dan tiada perhentiannya. Sepanjang sejarah perjuangan Islam, ilmuan sentiasa menjadi sumber dinamika dan daya juang yang kental.

Di rantau ini ilmuan Islam telah berjaya menjadikan Islam sebagai teras keperibadian Melayu itu, sehingga adat Melayu pula pada asasnya telah juga mengalami tranformasi keislaman, dengan itu tanpa Islam Melayu kehilangan segalanya termasuk keperibadiannya. Tranformasi ini berjaya kerana kegigihan dan penglibatan mereka dalam masyarakat. Jangan nanti kerana kegagalam ilmuan dan ulama Islam, orang melayu akan kembali kepada keperibadian dan wajah lampau mereka.

Dalam kontek Kelantan hari ini, menjadi tanggungjawab besar para ilmuan Islam untuk mempertahankan tapak Islam yang dibangunkan hasil dari mandat yang diberikan oleh sebahagian besar umat Islam di negeri ini. Kegagalan untuk berbuat demikian mengundang risiko yang amat besar terhadap masa depan umat Islam.

Kesimpulan:

Ternyata peranan para ilmuan Islam dalam pembangunan insan sangat penting. Kegagalan para ilmuan memainkan peranan yang sepatutnya ia mengundang fenomena yang negatif dan memberi kesan yang tidak baik kepada masa depan Islam itu sendiri.
[1](1) ـ أخرجه مسلم في صحيحه1/69, برقم: 49, وابن ماجة في سننه 2/1330, برقم: 4013, وابن حبان في صحيحه 1/541, برقم: 307.
[2](2) ـ أخرجه البخاري في صحيحه 2/882, برقم: 2361, والترمذي في السنن 4/470, برقم: 2173.
[3](3) ـ أخرجه الترمذي في السنن 4/467, برقم: 2168, وابن ماجة في السنن 2/1327, برقم: 4005, وصححه الألباني في صحيح ابن ماجة 2/367, برقم: 3236, وفي السلسلة الصحيحة 4/88, برقم: 1564.
[4](4) ـ أخرجه البخاري في صحيحه 3/1221, برقم: 3168, ومسلم في صحيحه 4/2207, برقم: 2880.
[5](7) ـ أخرجه مسلم في صحيحه 1/74, برقم: 55.
[6](8) ـ أخرجه البخاري في صحيحه 3/1077, برقم: 2783, ومسلم في صحيحه 4/1870, برقم: 2404.

1 comment:

AgnostikA said...

Aslm tuan,

mohon pandangan tuan tentang isu syafaat nabi, seperti yg dibincang dalam http://tolokminda.wordpress.com dan isu2 lain seperti solaa yg dikatakan penyembahan berhala kaabah dll.